Nábytek z chladného a pro nás poměrně vzdáleného severu se u nás zabydlel mnohem snadněji, než například typický tyrolský nebo středomořský styl bydlení. Proč se IKEA stala fenoménem a proč stále tak uchvacuje zákazníky z našich končin? Tento článek si v žádném případě neklade za cíl vytvářet reklamu zmíněné švédské značce, nýbrž charakterizovat tento specifický styl nábytku, který se u nás prodává už poměrně slušnou řadu let.
Stylový, jednoduchý a funkční nábytek, co nejmenší spotřeba materiálu, ekologické balení a cenová dostupnost – právě na těchto pilířích stojí komerční úspěch IKEY.
Výrobci IKEA se podařilo skloubit výrobu sériového nábytku s osobitým stylem, který navozuje pocit domova a příjemnou atmosféru. Návrháři pracují s ohledem na skutečné lidské měřítko, na funkčnost i styl zároveň. Nábytek pak nepůsobí odosobněle ani chladně, naopak se velmi často setkáváme se solitéry, jejichž povrch je záměrně nedokončený a dává tak prostor fantazii svého majitele. Mnohé kousky nábytku jsou také vyrobeny z masivního dřeva a ve většině případů si majitel nábytek montuje doma sám, což úzce souvisí s tradičním severským kutilstvím.
Užití světlých barev
Pro Skandinávii jsou typické dlouhé zimy, studené světlo a nedostatek slunce, čemuž se Skandinávci snaží přizpůsobit stylem bydlení, například užitím velkých oken, řadou svítidel nebo přírodním nábytkem ve světlých odstínech. V naší republice v centru Evropy nábytek Skandinávců přináší prosvětlenost a specifické kouzlo domova díky bílé barvě a jemným akcentům světlého dřeva. Bydlení ve stylu IKEA interiér opticky zvětší, odlehčí a prosvětlí.
Studené tóny pak ideálně vyvažuje užití masivu, těžších a tmavších bytových textilií, hustých koberců a nejrůznějších zdrojů světla, popřípadě proutěných košů, přírodních kožešin nebo suchých květin.
Barevný soulad
Bydlení stylu IKEA často užívá kombinace s výraznými barevnými stěnami, které vytvoří kontrastní a atraktivní pozadí pro světlý nábytek nebo solitérní předměty se světlým lakovaným povrchem. Jednobarevné akcenty jsou doplňovány vzorovanými koberci, přehozy nebo třeba sedáky jídelních židlí. Designéři dokonce ve výjimečných případech využívají černou coby kontrastního prvku ke světlejším odstínům.
Celkově pak místnost ve stylu IKEA působí především optimisticky. Jednotlivé plochy se vzájemně doplňují a citlivě souzní. Tmavší plochy jsou rozbity světlými doplňky a dekoracemi.
Nábytek pro všechny generace
Byť IKEA může budit dojem, že je její styl uzpůsoben především mladším generacím, najdeme v její nabídce celou řadu elegantních kousků, splňujících nároky střední generace a konzervativně založených zákazníků.
Na horké novinky v bytovém designu IKEA poměrně dobře reaguje a svůj sortiment pravidelně rozšiřuje. Kromě nábytku a solitérních kusů zde lze koupit živé i umělé květiny, vázy, svítidla, plakáty i plátna.
Filozofie prodeje a propagace
Můžeme s jistotou říci, že jen málokterý obchodní dům dokáže své zboží tak zdařile propagovat, jako IKEA. Prodejní plocha je víc jak rozlehlá, navíc doplněná o restauraci. Zatímco jiní prodejci svůj sortiment v obchodě aranžují do ideálních podob, které jsou obvykle pro běžného člověka nedosažitelné, IKEA nic nenadsazuje a vše vypadá naprosto reálně. Spotřebitel si možná na první pohled nevšimne rozestlaných postelí nebo náhodně rozházených předmětů po vzorovém pokoji, nicméně působí na něj podvědomě a, jak dokazují výsledky prodejní strategie značky IKEA, rozhodně taky pozitivně a především realisticky. Člověk má mnohdy dojem, že majitelé vzorových pokojů si prostě jen někam na pár minut odskočili.
IKEA dosahuje úspěchu právě díky tomu, že se za každou cenu nesnaží o strojenou dokonalost, ale o reálné prostředí, působící na člověka přívětivě.