Po letech stagnace avizují dodavatelé nárůst ceny elektřiny i zemního plynu. Domácnosti se tak musí připravit na to, že si připlatí. Snad jediným pozitivem zdražování energií je, že lidé mohou od stávajícího dodavatele odejít ve zkrácené době a zajistit si lepší ceny i smluvní podmínky jinde.
Na energetických burzách, kde dodavatelé nakupují zásoby energií na příští období, je rušno. Ceny energií jdou nahoru už několik měsíců, což je zjevné hlavně u elektřiny. Zdražování oznámili už někteří velcí hráči, další budou následovat. Domácnosti si od podzimu za dodávky energií pravděpodobně připlatí. O kolik ale zatím není jasné. Kdo si hlídá ceny energií a pravidelně je optimalizuje změnou dodavatele, má teď šanci rozhlédnout se po lepší nabídce.
Šance pro nespokojené
Zdražování energií není nikdy příjemné. Pro nespokojené odběratele ale představuje šanci, jak se rychle – a bez pokut – zbavit dodavatele, s nímž nejsou spokojeni. Na energetickém trhu stále dochází k tomu, že obchodník spotřebitelům vnutí nevýhodnou smlouvu – třeba při podomním prodeji nebo telefonátu – a z té je pak těžké se vyvázat. Pokud ale dodavatel navyšuje ceny, mohou od něho lidé odejít ve zkrácené výpovědní lhůtě.
Více přibližuje Eduarda Hekšová, šéfka spotřebitelské organizace dTest: „Existuje možnost, jak se můžete zbavit smlouvy sjednané na dobu určitou i bez placení smluvní pokuty. Podle energetického zákona od ní lze odstoupit v případě, že dodavatel jednostranně změní podmínky smlouvy, což zahrnuje i zvýšení neregulované ceny,“ konstatuje.
Cena elektřiny a zemního plynu se totiž skládá z regulované části, jíž vyhlašuje Energetický regulační úřad, a z obchodní složky, kterou má v kompetenci dodavatel. Pokud narůstá právě ona obchodní složka, mohou lidé dodavatelům poslat výpověď, aniž by po nich mohl požadovat pokutu za předčasné ukončení smlouvy.
Výpověď při zdražování energií
Je důležité dodat, že dodavatel je povinen své zákazníky s chystaným zvýšením ceny seznámit. To jde dvojím způsobem.
- Individuálně (dopisem, e-mailem, SMS zprávou) a to nejpozději 30 dní přede dnem účinnosti změny. Zároveň své zákazníky musí informovat o právu odstoupit od smlouvy, pokud s novými cenami nesouhlasíte.
- Pokud změny oznámí pouze vyvěšením ceníku ve své provozovně nebo na webu, může zákazník od smlouvy odstoupit až tři měsíce ode dne účinnosti změny. I proto se vyplatí pravidelně kontrolovat webovky dodavatelů – zejména na podzim nebo na přelomu roku, kdy se podmínky a ceníky zpravidla mění.
A jak na změnu dodavatele, pokud ten stávající zdražoval? Podle Eudardy Hekšové to není zase tak administrativně náročné. „Pokud se rozhodnete od smlouvy odstoupit z důvodu zvýšení ceny ze strany dodavatele, měli byste uzavřít novou smlouvu, která bude bezprostředně navazovat na původní, abyste se vyhnuli riziku, že se dopustíte neoprávněného odběru. Při něm totiž můžete za odebrané energií zaplatit více, než odpovídá skutečné spotřebě,“ dodává.
Pozor na retenční nabídky
Současně odborníci upozorňují na to, že lidé by měli být při výběru nového dodavatele obezřetní a nekývnout na první nabídku – například po telefonu. Aktuálně jsou jednou z problematických věcí na energetickém trhu takzvané retenční nabídky.
„Je to typ nabídky, se kterým zákazníka osloví stávající dodavatel energií, když se dozví, že chce odběratel přejít jinam. Většinou pak nabídne slevu na elektřinu nebo jiné výhody. Na tom není nic špatného, problém ale může nastat, když už zákazník uzavřel smlouvu s novým dodavatelem,“ vysvětluje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.
V takovém případě totiž mohou pokutu za odstoupení od smlouvy požadovat obě strany – jak stávající dodavatel (kterému spotřebitel kývl na novou nabídku), tak nový dodavatel (jemuž zákazník podepsal výhodnější smlouvu).
„Pokud se zákazník rozhodne zůstat u původního dodavatele, musí novou smlouvu ukončit. Záležet pak bude na tom, zda to může udělat bez sankcí,“ dodává Michal Kebort. Upozorňuje také, že někteří dodavatelé slibují, že ukončení druhé (nové) smlouvy vyřídí za spotřebitele, ale nakonec to neudělají, což přináší další komplikace.
Výběr nového dodavatele
Při výběru nového dodavatele by lidé měli vedle ceny sledovat také obchodní podmínky a dobře si rozmyslet, jakému typu smlouvy dají přednost. Smlouva na dobu neurčitou má tu výhodu, že ji lze kdykoli vypovědět bez sankcí. U smlouvy na dobu určitou, například na dva nebo tři roky, zase dodavatelé většinou slibují lepší ceny.
V obchodních podmínkách se pak vyplatí sledovat nejrůznější sankční poplatky, které si mohou někteří dodavatelé účtovat.