Vlastní rodinný domek je snem obrovského množství lidí, ovšem dovolit si ho nemůže úplně každý. Rozpočet řady těch, kteří se do stavby nebo rekonstrukce domu pustí, je dost napjatý a musí se šetřit kde se dá. Jsou však oblasti, u kterých by se rozhodně šetřit nemělo, protože vám tyto věci usnadní bydlení a navíc trvale zvyšují hodnotu rodinného domu. Které položky to jsou?
Investice do vytápění
Dům se vytápět musí a náklady na vytápění jsou vysoké. V rámci rozpočtových položek rodinného domu se právě vytápění dokonce řadí k těm největším. Právě proto se neustále řeší to, jak na vytápění ušetřit, majitelé domů často volí nízkoenergetické varianty.
Samozřejmostí už je dnes například zateplení domu, kvalitní okna nebo rekuperace. Díky těmto řešením ušetříte ročně nemalé finanční částky a navíc trvale zvýšíte hodnotu domu.
Jednou z otázek, na níž se ptají zájemci o koupi domu, je, zda je nemovitost zateplena a kolik majitelé měsíčně utratí za energie.
Zabezpečení proti krádeži
Zabezpečení domu proti krádeži není sice tak úplně hlavním kritériem, který při koupi domu rozhoduje, nicméně jedná se o velmi důležitou položku, do níž se každopádně vyplatí investovat.
Faktem je, že každoročně je v České republice vykradeno víc jak 62 000 nemovitostí a z drtivé většiny se jedná o domy či byty, které postrádaly patřičné zabezpečení.
Naprostý základ představují bezpečnostní dveře. Ty by měly být certifikované alespoň ve třetí bezpečnostní třídě. Ve stejné třídě by pak měla být také vložka a kování. Zabezpečeno by mělo být především přízemí. Není přímo nutné dávat do oken a na balkóny mříže, svou úlohu rozhodně splní okna a dveře s bezpečnostní fólií.
Centrální vysavač – zbytečný přepych?
Centrální vysavač je sice známá, ovšem ne tak často používaná věc, přestože její vliv je jasně prokazatelný. Majitelé rodinných domů si centrální vysavač nepořizují zejména kvůli vyšší pořizovací ceně a mýtu o nedostupnosti. Cena za centrální vysavač se pohybuje od 40 000 korun výš, což je sice poměrně hodně, ale tato cena je vyrovnávána četnými výhodami i dlouholetou zárukou.
Centrální vysavač nabízí nejzdravější způsob vysávání. Vydání investice na jeho pořízení je velmi efektivní a v každém případě se vyplatí. Vysavače jsou nabízeny ve třech kategoriích: klasické přenosné vysavače, robotické vysavače a centrální vysavače. Nejdražší jsou právě centrální, ale porovnáme-li jednotlivé výhody, vychází centrální vysavače ze srovnání velmi dobře.
Shoz špinavého prádla
Všechny nemovitosti znehodnotí nepořádek a kromě prachu je určitě řeč také o špinavém prádle. Z tohoto důvodu je dobré zauvažovat také o jednoduchém a zároveň efektivním shozu špinavého prádla z obytných částí domu dolů do prádelny. Jedná se o další klíčový prvek domu, který navýší jeho hodnotu.
Shozy špinavého prádla představují perfektní řešení do rodinných patrových domů, které vám dávají možnost vybudovat si v přízemí nebo ve sklepě prádelnu. Šachta shozu prostupuje jednotlivými patry domu a její průměr je cca 30 cm. Vhozové okno se instaluje do každého patra.Stačí otevřít dvířka a špinavé prádlo hodit dovnitř. Šachta ústí do prázdného koše v prádelně.
Kuchyň je srdce domova
Pokud prodáváte jakoukoli nemovitost určenou k bydlení, má z místností největší vliv na prodej právě kuchyň. Ne nadarmo se o ní říká, že je srdcem domova. Její velikost, stav a vybavení podstatně ovlivní rozhodování potenciálních kupců. Proto už při výstavbě nebo rekonstrukci domu na kuchyni nešetřete. Investujte do kvalitní kuchyňské linky, dopřejte místnosti dostatečný prostor a úložná místa. Nešetřete na materiálu ani spotřebičích.
Neméně zanedbatelná je také koupelna. Pokud kupující přijde do nově zrekonstruované koupelny s moderními obklady a kvalitním vybavením, bude mít určitě mnohem lepší celkový dojem z nemovitosti, než kdyby koupelna byla v bezútěšném stavu.
Díky zmíněným položkám, které představují investici řádově v jednotkách procent, zvýšíte hodnotu své nemovitosti o několik desítek procent. Není pravda, že investice do nemovitosti určené k prodeji se nevyplatí. Jen je třeba investovat chytře a do věcí, u kterých se to vyplatí.