Prodej nemovitosti v dnešní době není ničím lehkým ani automatickým. Prodávající proto svěřují prodej svého bytu či domu do rukou realitních kanceláří, které vše zajistí na spolehlivější a vyšší úrovni než je podání strohého inzerátu na bezplatném serveru. Pokud doufáte, že právě co nejlevnější varianta jak svou nemovitost inzerovat a následné čekání na to, až se zájemci sami pohrnou, vám zaručí úspěšný prodej, pak v jistém slova smyslu uvažujete trochu naivně. V roce 2015 můžete v občanském zákoníku zaznamenat celou řadu změn, ve kterých není až tak jednoduché se zorientovat – alespoň ne pro toho, kdo nemovitost prodává jednou za uherský rok.
I dnes je stále ještě možné setkat se s názory znevažující služby realitních kanceláří. „Proč mám platit někomu za to, co si můžu zařídit sám?“ Toto vnímání by se rozhodně mělo změnit a lidé by na provizi měli nahlížet jako na investici do prodeje nemovitosti, díky které si ušetří starosti, čas i peníze.
Za co vlastně realitní kanceláři platíte?
- Za vyřízení veškerých administrativních záležitostí, spojených s prodejem nemovitosti
- Za makléřovo aktivní hledání zájemců o koupi vaší nemovitosti
- Za dohled nad finančními prostředky klienta
- Za čas strávený prohlídkami se zájemci o vaši nemovitost a dohled nad tím, aby se během prohlídky něco neztratilo atd.
Už v roce 2013 má každý prodávající povinnost opatřit si průkaz energetické náročnosti nemovitosti, což mnozí vůbec netuší.
Bez kvalitní prezentace neuspějete
O inzeráty s nevzhlednými fotkami a strohým popisem je pramalý zájem. Sice jste ušetřili čas a peníze, ale efekt bude nulový (pokud zájemce nepřiláká podprůměrně nízká cena).
Pokud se rozhodnete inzerovat sami, bez pomoci realitních makléřů, rozhodně nepodceňte:
- Kvalitní fotografie – zde se investice opravdu vyplatí. Fotky by měly být aktuální (tzn. nevystavovat fotky se zasněženou nemovitostí, když je zrovna léto apod.), kvalitní.
- Úklid nemovitosti – v současné době existuje služba Home Staging, nicméně základní úklid určitě zvládnete sami.
- Výhody nemovitosti – u popisu nemovitosti si dejte záležet a věnujte čas především výčtu všech předností (lokalita, dostupnost, rekonstrukce,…)
- Inzertní portál – bezplatné portály sice nabízí nespornou výhodu v úspoře peněz za inzerci, ale uvědomme si, že nabídka nemovitostí převyšuje poptávku, že zájemce si vše prochází, pročítá, porovnává. Pokud nabízíte nemovitost na úrovni, bude zájemce vaši cenu více akceptovat.
Poplatek za rezervační smlouvu
Rezervační smlouva je dokument, který má sloužit k blokaci nemovitosti po dobu uzavření všech smluv. Je jakousi pojistkou, utvrzující vás v tom, že se transakce uskuteční. Ve většině případů se za rezervační smlouvu platí poplatek.
Nešetřete na kupní smlouvě!
Kupní smlouva je jeden z nejdůležitějších dokumentů v celé prodeji nemovitosti, a tak se rozhodně nevyplatí snaha ušetřit na ni díky vzorům, postahovaným z internetu. Měla by mít právní normu a projít závěrečnou kontrolou právníka. I zde se rozhodně vyplatí zaplatit si za jistotu.
Smlouva o úschově finančních prostředků
Jedná se o další velmi podstatný dokument. Ještě předtím, než jsou splněny veškeré okolnosti prodeje nemovitosti, jsou finance uloženy buď v notářské úschově, v advokátní úschově či bance. Po uskutečnění prodeje jsou peníze poslány prodejci, v opačném případě je zájemce dostane zpět. I zde vás čeká poplatek za smlouvu a služby. Pokud se prodej uskutečňuje prostřednictvím realitní kanceláře, máte obvykle tyto poplatky započítány v jedné, předem domluvené, ceně.