Nastěhovali jste se do nového bytu, ale radost z vlastního bydlení netrvala dlouho, protože se objevily závady? Jak dlouho trvá záruka na nový byt? Jak uplatnit reklamaci? Jaká práva máte jako spotřebitel?
Nikdo z nás asi nepředpokládá, že by u zbrusu nového bytu mohly nastat potíže. Jenže se to stává. Byt je v podstatě jako každé jiné zboží. „Když jsme se nastěhovali do nového bytu, byli jsme nadšení. Krásná poloha, výhled, dostatek prostoru i světla. Jenže po několika dnech jsme si všimli prasklin v dlažbě a nakonec se ukázalo, že jsou také nekvalitně zasazená okna,“ svěřil se Mirek K. z Prahy.
Právě praskliny v omítkách, dlažbách nebo neodborné zasazení oken bývají nejčastějšími důvody reklamací u nových bytů. Problémy ale mohou nastat také v případě různých netěsností ve fasádě, objevit se může vlhkost v interiéru nebo se ukáže, že rozvody vody nejsou příliš kvalitní.
Záruka na nové byty
Nový majitel bytu má možnost na závady uplatnit reklamaci. Její podmínky bývají zpravidla upřesněny ve smlouvě. Stejně tak by mělo ve smlouvě zaznít, jakým způsobem bude reklamace řešena, resp. jak budou závady odstraněny. Neuškodí, pokud si je před podpisem řádně prostudujete a prodávajícího se zeptáte na případné nejasnosti. Od věci není ani konzultace s právníkem, protože některé kupní smlouvy mohou být napsané tak, že případnou reklamaci zkomplikují.
Reklamaci na nové byty je samozřejmě nejlepší předcházet. Zájemci o nemovitost by si měli projít reference na developerské společnosti a vybrat si takovou, která je důvěryhodná a poskytuje dostatečně dlouhou záruku – přece jen, jeden nikdy neví.
„Na bytové jednotky poskytujeme běžně záruku v délce 36 měsíců od vydání kolaudačního souhlasu. Stejně dlouhá lhůta se vztahuje i na montážní a stavební práce v domě. Záruka na střešní plášť je potom 5 let,“ uvedla Lada Kuncová ze společnosti Geosan Development, která se zabývá výstavbou nových bytů v Praze.
Jak podat reklamaci u nového bytu
Když přebíráte nový byt po podpisu kupní smlouvy, zdá se, že je vše krásné a úžasné. Vůbec vás nenapadne, že byste na těch nových a bezvadně vymalovaných stěnách měli hledat nějakou chybu. Jenže pozor, sundejte si růžové brýle a nasaďte si ty kritické! Vyzkoušejte si, jak fungují kohoutky, zda dobře pracuje digestoř, jestli jdou bez problémů otevírat okna i dveře, nestyďte se prohlédnout si podlahy… Pokud narazíte na závadu, řešte ji s developerem ještě před jeho převzetím. Můžete tak předejít následným reklamacím.
Když se stane, že jste závadu neodhalili při převzetí a v průběhu bydlení si ve svém novém bytě všimnete prasklin, nekvalitně zasazených oken či dalších závad, neváhejte s podáním reklamace. Běžná lhůta pro vyřízení reklamací je u developerských společností od 15 do 30 dnů ode dne doručení. Vyřízení reklamace se ale může protáhnout, pokud je odstranění závady složitější.
Při samotném podávání reklamace si závady nafoťte a zajistěte si veškerou možnou dokumentaci. Nebojte se také oslovit odborníky, kteří by mohli zajistit posudek nebo pomoci s formulací technické zprávy nebo samotné reklamace.
Reklamace musí být opodstatněná
Podlaha vám praskla. Z nových rozvodů teče voda. Okno je špatně osazené, takže od něho táhne. To jsou některé z objektivních důvodů, na které je možné podat reklamaci. Jak ale ukazují případy z poslední doby, nemusí být postiženým pouze zákazník. Objevují se totiž i tzv. spekulativní reklamace, kdy si vynalézaví majitelé nových bytů závady vymýšlejí a požadují dodatečnou slevu na byt.
Po podání reklamace developer vždy zjišťuje, zda je oprávněná. Pokud dojde ke sporu mezi majitelem a stavební firmou, bývá zpravidla přizván odborník nebo soudní znalec, který situaci posoudí. Uznány pak nemusí být jen smyšlené vady, ale také reklamace, v nichž si klienti stěžují například na vrzající dveře nebo protékání záchodů.
Pingback
Pingback